Print
Zoom In
Zoom Out

اسکندری: ۱۲۹ مدال در بیلیارد و بولینگ کسب کرده‌ایم/ منتقدان از سجادی باج می‌خواهند

سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت 08:18

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد در گفتگو با ایرنا گفت: با کمترین امکانات و تلاش بسیار توانستیم ۱۲۹ مدال را در دوره‌ ۱۴ ساله‌ای که رئیس فدراسیون هستم کسب کنیم. از جایگاه ۴۷ جهانی به مقام دوم رسیدیم و بخش بانوان را راه‌اندازی کرده و به جایگاه نهم رساندیم.

هاشم اسکندری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در خصوص روند و عملکرد فدراسیون بولینگ و بیلیارد، اظهار داشت: پیش از این جایگاه ۴۷ جهانی به ما اختصاص داشت و بخش بانوان نیز نداشتیم که خوشبختانه توانستیم در بخش مردان مقام دوم و در بخش بانوان مقام نهم را کسب کنیم. اوایل با مربیان خارجی شروع کردیم و در حال حاضر حتی مربی تیم ملی نیز ایرانی است. کامران شهلا تنها فردی است که دوره مربیگری حرفه‌ای را در آسیا گذرانده و اسم و رسم بسیار خوبی در این رشته دارد و از کشورهای دیگر نیز دعوت شده اما تعصب ملی اجازه رفتن به او نداد و کاری کرد که هیچ وقت بچه‌های ما دست خالی از مسابقات باز نگردند.

وی ادامه داد: توان مالی فدراسیون ما مثل خیلی از فدراسیون‌های دیگر نیست و به دنبال آن هستیم که از اسپانسرهای خصوص استفاده کنیم تا کمی از خجالت مربی و کادر فنی تیم ملی در بیاییم اما تحریم‌ها و شرایط خاص کشور کمی این روند را کند کرده است. روزی که به این فدراسیون آمدم هیچ مدالی نداشتیم و در ۲ سال اول توانستیم اولین مدال را کسب کنیم زیرا استعداد بسیار خوبی در کشورمان وجود دارد. مسئولیت مهم مربیان خارجی، یافتن استعدادهای درخشان بود که در این راه موفق بودیم. حتی شکل بازی که در ایران انجام می‌شد مشکل داشت و اصطلاحا به آن اسنوکر ایرانی می‌گفتند که به اصلاح آن پرداختیم. پس از سه سال به افرادی مثل حسین وفایی رسیدیم که جزو سرشناس‌ترین اسنوکربازهای جهان است.

اسکندری افزود: قبل از شروع کار در این فدراسیون من رئیس سازمان ورزش شهرداری بودم به علت تخصصم در کاراته، قرار بود که در فدراسیون دیگری مشغول باشم اما شرایط طوری پیش رفت که در این فدراسیون کار کنم. بدو ورودم در این حوزه طی سیاست‌هایی که سازمان تربیت بدنی در آن زمان داشت، هیچ مجوزی تمدید و صادر نمی‌شد اما مسوولان وزارت‌خانه به این رشته بها دادند. این فدراسیون اتاق کوچک و محقری داشت و همان موقع از ریاست سازمان تربیت بدنی خواستم که دوره محدودی فدراسیون را به مکان خصوصی خودم انتقال دهم تا بتوانیم دفتر بهتری برای آن پیدا کنیم.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد در مورد حواشی ساخته شده برای فدراسیون و ریاستش عنوان کرد: اسب زین کرده مشتری زیادی دارد؛ همه چیز در این فدراسیون آماده است و در ۲۳ استان پایگاه قهرمانی داریم که در تهران ۲ پایگاه موجود است. ما در ۳۱ استان فعال هستیم که خیلی از رشته‌های دیگر به این مرحله نرسیدند. عده‌ای می‌خواهند این فدراسیون را بدست بگیرند اما ما با انرژی و توان بچه‌ها این فدراسیون را ساخته‌ایم و خودمان را برای جایگاه فعلی بسیار خرج کردیم و فکر نمی‌کنم هر کسی بتواند به مدیریت آن بنشیند.

اسکندری درباره همگانی شدن رشته‌های بولینگ و بیلیارد گفت: رشته‌های تحت پوشش ما هر کدام یک فدراسیون و جایگاه جهانی متفاوتی دارند که اسنوکر سرآمد آن است. اسنوکر در دنیا ۲.۵ میلیارد نفر تماشاچی دارد که این یعنی بعد از فوتبال در انگلستان پر بیننده‌ترین رشته ورزشی است اما به علت اینکه نگاه ما به این رشته، بیشتر جنبه‌ قهرمانی داشته است تا تفریحی. آنقدر که باید بین عامه مردم رشد نکردیم. در حال حاضر ۳۵۰۰ باشگاه بیلیارد با مجور در سراسر کشور داریم که در حوزه قهرمانی بسیار کمک کرده‌اند و در لیگ کشور نیز حضور دارند. خیلی از ملی‌پوشان اهل رشته اسنوکر هستند و حتی در مدارس شرق آسیا در هم این رشته راه انداخته شده است زیرا بسیار بر تمرکز آدم‌ها موثر است و بر آن تاکید می‌شود.

وی تاکید کرد: در بحث همگانی مشکلاتی داشتیم؛ مثلا در بحث بولینگ میزان سرمایه‌گذاری بالایی نیاز داریم که هر کسی با این وضعیت گرانی زمین و تحریم تجهیزات، راضی به آن نمی‌شود که البته باز هم تلاش‌هایی کردیم که مثلا همه فروشگاه‌های بزرگ کشور باید یک زمین بولینگ داشته باشند. ما در مسابقات استعدادیابی می‌کنیم و بسیار کار سختی هم برای انتخاب و القای مسیر قهرمانی داریم. بیلیارد رشته لاکچری نیست و می‌توان خیلی بهتر از همیشه آن را پیش برد و بازیکنان قدرتمندتری ساخت. مدت کوتاهی است که بحث پخش در رسانه ملی را حل کردیم و با این روند می‌توانیم از بخش خصوصی استفاده بسیار خوبی داشته باشیم و روند فدراسیون را قوی‌تر کنیم.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد وضعیت باشگاه‌ها را اینطور تشریح کرد: باشگاه‌های زیادی وجود دارند و نمی‌توانیم نظارتی خاصی روی آن‌ها داشته باشیم زیرا هیئت‌ها با آن‌ها ارتباط دارند و ما توانستیم این مسئله را در کمیسیون ماده ۵ مجلس تصویب کنیم که باشگاه‌ها نیازمند کسب مجوز از هیئت‌های ما باشند که البته بارها هیئت‌ها با اداره کل استان مسائلی را مطرح کردند اما اتفاقی رخ نداده است. درصد کمی شرط‌بندی در باشگاه‌ها وجود دارد که اگر بازوهای اجرایی ما در استان‌ها قدرت بیشتری داشتند، می‌توانستیم جلوی‌آن را هم بگیریم.

وی برای انتخابات پیش روی فدراسیون اعلام آمادگی کرد و گفت: نایب رئیس فدراسیون جهانی، فدراسیون آسیایی و فدراسیون غرب آسیا هستم و حالا عده‌ای می‌گویند من شانس ریاست دوباره ندارم اما این‌ها همه حرف است و در ورزش نیز این حرف‌ها کم نیست. نگاهم به سمت قهرمانی و پیشرفت است و هرکسی خواست برای رقابت بیاید و ما را کمک کند اما افتخارات کسب شده را زیر سوال نبرد.

اسکندری درخصوص رفاقت گذشته‌اش با سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد: یک زمانی من معاون ورزش شهرداری بودم و سجادی معاون ورزش قهرمانی من بود و حضور او باعث شد نگاه قهرمانی به سمت مجموعه‌ها بیاید. اولین و آخرین مسابقات ۵۰ هزار نفره تهران را در رشته دو و میدانی با حضور او توانستیم اجرا کنیم که هیچ وقت این کار تکرار نمی‌شود ولی باید ادامه پیدا کند. او یک مدیر از جنس ورزش و تحریم او نشان‌دهنده زیر سوال بردن نماد ورزش است چون او هم قهرمان ورزشی و هم تحصیلات ورزشی دارد. عمده افرادی که از او انتقاد می‌کنند به دنبال سهم خواهی هستند نه خیرخواهی.

رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد درمورد میزان بودجه ورزش کشور بیان کرد: تنها بخشی که می‌توان بودجه درمان را در آن کنترل کرد، ورزش است. هر هزینه‌ای در حوزه ورزش انجام شود، می‌تواند به کشور بازگردد و منابع مالی را حفظ کند.

رنکینگ ثابت اسنوکر کشوری بانوان

قهرمانی نماینده استان قزوین در اسنوکر کشوری بانوان

رنکینگ ثابت مسابقات پاکت بیلیارد ( بانوان)

قهرمانی نماینده استان فارس در پاکت بیلیارد کشوری بانوان

آغاز رقابت ها رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان مسابقات ناین بال خراسان رضوی

حضور هاشم اسکندری در مجمع سالیانه فدراسیون جهانی بیلیارد و اسنوکر

دومین رنکینگ ایت بال بانوان استان ایلام برگزارشد

برترین های پاکت بیلیارد دختران کشور معرفی شدند

آغاز رقابت های پاکت بیلیارد و اسنوکر کشوری دختران

نفرات اعزامی اسنوکر بانوان جهت حضور در رقابت های جهانی مشخص شدند

بخشنامه رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

بخشنامه رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

آغاز رقابت های انتخابی اسنوکر تیم ملی بانوان

اعزام برترین های اسنوکر بانوان به مسابقات قهرمانی جهان

رنکینگ کشوری ثابت اسنوکر زیر ۲۱ سال بانوان

پایان مسابقات تن بال استان یزد

نفرات برتر اسنوکر زیر۲۱ سال دختران معرفی شدند

اتمام مرحله نیمه هایی رقابت های اسنوکر دختران زیر۲۱ سال

آغاز رقابت های اسنوکر دختران زیر21 سال