Print
Zoom In
Zoom Out

تاریخچه دیدارهای نهایی مسابقات آزاد اسنوکر بریتانیا (کازو)

چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 10:42

خاطره انگیزترین رقابت های نهایی مسابقات آزاد بریتانیا در این خبر یادآوری می گردد.

با توجه به اینکه چند روز دیگر به شروع مسابقات آزاد بریتانیا کازو 2023 باقی مانده است، بد نیست که نگاهی به برخی از بهترین دیدارهای  نهایی این رویداد بزرگ تاریخی بیاندازیم.امسال بیست و چهارمین دوره مسابقات آزاد بریتانیا است که 17 سال از تقویم تور جهانی اسنوکر بین سال های 2004 تا 2021 فاصله گرفت. از زمان بازگشت، جایزه این رویداد به نام مفسر افسانه ای کلایو اورتون نامگذاری شده است. در اینجا نگاهی به پنج مورد از مهم ترین دیدارهای نهایی این مسابقات از گذشته تا حال داریم.

1996 - نایجل باند با نتیجه 9 بر 8  جان هیگینز را شکست داد

یک دیدار نهایی فرسایشی در سال 1996 باعث شد که نایجل باند اهل دربی شایر که یک سال قبل از آن در مسابقات قهرمانی جهان نایب قهرمان جهان شده بود اولین و تنها عنوان قهرمانی رنکینگ خود را به دست آورد، پس از اینکه جان هیگینز را 9بر 8 پس از یکی از هیجان انگیزترین فریم های تعیین کننده در تاریخ اسنوکر شکست داد.

2003 - استیفن هندری با نتیجه 9بر6 رونی اوسالیوان را شکست داد

تنها چند ماه قبل از آن، چوب استیفن هندری، که با آن هر هفت عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده بود ، در پروازی که از بانکوک به خانه داشت، تکه تکه شد.هندری اسکاتلندی وقتی در مسابقات قهرمانی آزاد بریتانیا با رقیب بزرگ خود رونی اوسالیوان روبرو شد، مجبور شد فشار ناشی از شکستن چوب خود را کنار بگذارد. او در راه رسیدن به این پیروزی شگفت‌انگیز با چوب جدید به نظر می‌رسید که در حال بازی نوعی اسنوکر طلسم‌کننده است که طرفداران در سراسر جهان به آن عادت کرده بودند.متأسفانه برای هندری، این عنوان قهرمانی سی و پنجمین از 36 عنوان قهرمانی او تا به امروز در مسابقات رنکینگ حرفه ای ها بوده است و از آن زمان تنها یک قهرمانی در تورنمنت داشته است، در جام مالت 2005.

2004 - جان هیگینز با نتیجه 9 بر 6 استیون مگوایر را شکست داد

این آخرین دوره مسابقات آزاد بریتانیا بود قبل از اینکه این رویداد برای نزدیک به دو دهه از تقویم ناپدید شود و دو بازیکن اسکاتلندی در مسابقه نهایی با هم مبارزه کردند.این یک پیروزی بسیار مهم در حرفه جان هیگینز برنده 31 عناون قهرمانی رویدادهای رنکینگ بود. این نتیجه به شش شکست متوالی وی در دیدار نهایی پایان داد.در آن زمان هیگینز در حالت آماده باش بود و همسرش دنیس باردار بود و آماده بود تا در صورت بروز هر اتفاقی از مسابقات کناره گیری کند. اما خوشبختانه هیچ اتفاقی نیفتاد و  هیگینز توانست تمرکز خود را برای کسب عنوان قهرمانی حفظ کند.

2021 - مارک ویلیامز با نتیجه 6 بر 4  گری ویلسون را شکست داد

مسابقات آزاد بریتانیا سرانجام در سال 2021 به تقویم حرفه ای ها بازگشت و این اسطوره ولزی مارک ویلیامز بود که بیست و چهارمین پیروزی در مسابقات رنکینگ دوران حرفه ای خود را به دست آورد.این دومین باری بود که ویلیامز جام قهرمانی مسابقات آزاد بریتانیا را بالای سر برد، 24 سال پس از اولین بار در سال 1997 که در دیدار نهایی استیفن هندری را 9-2 شکست داد.گری ویلسون از آن زمان تاکنون اولین قهرمانی خود در مسابقات رنکینگ را در مسابقات آزاد اسکاتلند در فصل گذشته کسب کرده است، در حالی که ویلیامز هنوز به 24 عنوان قهرمانی خود اضافه نکرده است.

2022 - رایان دی با نتیجه 10 بر 7 مارک آلن را شکست داد

رویداد سال گذشته باعث شد که رایان دی چهارمین عنوان قهرمانی رنکینگ خود و بزرگترین عنوان در دوران حرفه ای خود را به دست آورد .او در حالی که با نتیجه 7-6 از حریف عقب بود توانست مارک آلن را 10-7 در دیدار نهایی شکست دهد.

رایان دی ولزی قبلاً در مسابقات مسترز ریگا، آزاد جبل الطارق و شوت اوت قهرمان شده بود و جان هیگینز را در کروسیبل شکست داده بود، اما اعتراف کرد که پیروزی او در مسابقات آزاد بریتانیا بدون شک بزرگترین دستاورد او در اسنوکر بوده است.

آلن بهترین بازیکن سال شد و در مسابقات آزاد ایرلند شمالی، قهرمانی بریتانیا و جایزه بزرگ جهانی قهرمان شد، اما مسابقات آزاد بریتانیا در سال 2022 قسمت رایان دی بود و واقعا استحقاقش را داشت.پس از پیروزی طاقت فرسا 6-5 مقابل رابی ویلیامز در نیمه نهایی، دی به قدری از عملکرد خود ناامید شد که پیشنهاد کرد پایان دوران حرفه ای او نزدیک است. یک عملکرد درخشان در دیدار نهایی همه چیز را تغییر داد.

بخشنامه بیست و ششمین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

  بخشنامه سی و سومین دوره رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

رنکینگ ثابت اسنوکر کشوری بانوان

قهرمانی نماینده استان قزوین در اسنوکر کشوری بانوان

رنکینگ ثابت مسابقات پاکت بیلیارد ( بانوان)

قهرمانی نماینده استان فارس در پاکت بیلیارد کشوری بانوان

آغاز رقابت ها رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان مسابقات ناین بال خراسان رضوی

حضور هاشم اسکندری در مجمع سالیانه فدراسیون جهانی بیلیارد و اسنوکر

دومین رنکینگ ایت بال بانوان استان ایلام برگزارشد

برترین های پاکت بیلیارد دختران کشور معرفی شدند

آغاز رقابت های پاکت بیلیارد و اسنوکر کشوری دختران

نفرات اعزامی اسنوکر بانوان جهت حضور در رقابت های جهانی مشخص شدند

بخشنامه رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

بخشنامه رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

آغاز رقابت های انتخابی اسنوکر تیم ملی بانوان

اعزام برترین های اسنوکر بانوان به مسابقات قهرمانی جهان

رنکینگ کشوری ثابت اسنوکر زیر ۲۱ سال بانوان

پایان مسابقات تن بال استان یزد