Print
Zoom In
Zoom Out

نخستین قهرمانی لوکا برسل در اسنوکر قهرمانی جهان

سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 ساعت 11:15

لوکا برسل در دیداری جذاب و نفس‌گیر با شکست سلبی قهرمان اسنوکر جهان شد.


استعداد طبیعی منحصر به فرد و آرامش قابل توجه لوکا برسل بلژیکی در شرایط تحت فشار یکی از ویژگی های کلیدی و بارز او بود و باعث شد اولین بازیکن غیر بریتانیایی از سرزمین اروپا لقب بگیرد که قهرمان مسابقات اسنوکر قهرمانی جهان کازو 2023 می گردد. وی در دیدار نهایی ، مارک سلبی یکی از چهره های برتر اسنوکر جهان را با نتیجه 18 بر 15 شکست داد و افتخار قهرمانی در این مسابقات را برای نخستین بار از آن خود و کشور بلژیک کرد.با احتساب این قهرمانی اکنون برسل 4 عنوان قهرمانی در مسابقات رنکینگ را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

داور دیدار نهایی کروسیبل برندان مور بود و برای سومین بار قضاوت در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی جهان در کروسیبل را بر عهده داشت.این دیدار برای برندان مور داور با تجربه و حرفه ای اسنوکر جهان به منزله مراسم خداحافظی و بازنشستگی از دنیای حرفه ای اسنوکر بود.

بریک 147 توسط سلبی در فریم 16 پنجمین بریک 147 او در دوران حرفه ای اش و صد و هشتاد و نهمین بریک 147 در تاریخ اسنوکر حرفه ای است. همچنین این چهاردهمین بریک 147 است که در کروسیبل ثبت می شود اما اولین بار است که در یک دیدار نهایی توسط سلبی به ثبت رسید و پیش از این هیچ دیدار نهایی در کروسیبل بریک 147 نداشته است. اولین بریک 147 این دوره از مسابقات توسط کایرن ویلسون  ثبت ششد بریک 147 سلبی دومین بریک 147 این دوره از مسابقات بود.

یک مسابقه تاریخی، که در آن سلبی قهرمان چهار دوره کروسیبل به هیجان و نمک این دیدار افزود و با وجود اینکه با 6 فریم اختلاف نسبت به حریف خود با نتیجه 16 بر 10 عقب افتاده بود بازی را مدیریت کرد و اختلاف را به حداقل 16 بر 15 رساند ولی در نهایت این برسل بود که دو فریم پایانی بازی را برد و به این کابوس پایان داد و برای نخستین بار قهرمانی کروسیبل را با پدر و مادرش جشن گرفت.

هنگام تماشای بازی برسل این فکر به ذهن خطور می کند که هیچ بازیکن دیگری نمیتواند مانند او اسنوکر بازی کند .همانطور که در تمام بازی های وی مشهود بود او همواره بازی شجاعانه ، بدون استرس و با اعتماد بنفس بالا را در دستور کار خود قرار میدهد ، از نام های بزرگ خوف ندارد ، قدرت برگشت به بازی و ریکاوری او که از ذهن قوی و آرامش خاص درونی او خبر میدهد بی نظیر است و هیچ ترسی از زدن ضربات راه دور و 50-50 ندارد تا جایی که حتی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ اسنوکر حرفه ای رونی اسالیوان ، پس از اینکه توسط برسل در مرحله یک چهارم نهایی شکست خورد، اصرار داشت که "هیچ کس دیگری نمی تواند چنین بازی کند."

این بازیکن 28 ساله بلژیکی بیست و دومین بازیکنی است که جام معروف را در کروسیبل بالای سر برد و تنها چهارمین قهرمان غیرانگلیسی پس از کلیف توربرن کانادایی، کن دوهرتی از ایرلند و نیل رابرتسون استرالیایی است. قابل توجه است که برسل قبل از این تورنمنت هرگز در مسابقه ای در کروسیبل پیروز نشده بود و در دور اول در پنج بازی اول خود در محل برگزاری بازی ها کروسیبل شکست خورده بود. به طور کلی برسل در طول این مسابقات در 131 فریم با حریفان خود به رقابت پرداخت که یک رکورد جدید برای قهرمان محسوب میشود.

قهرمانی وی در کروسیبل همچنین دومین عنوان قهرمانی این فصل اوست و اولین عنوان قهرمانی فصل را در رقابتهای لیگ قهرمانان به دست آورد. جایزه نقدی قهرمان این دوره کروسیبل مبلغ 500000 پوند انگلیس بی شک بزرگترین جایزه دوران حرفه ای او به حساب می آید و این قهرمانی او را از رتبه دهم جدول رنکینگ جهانی به رتبه دوم ارتقا می دهد و تنها پس از رونی اسالیوان که فصل را به عنوان مرد شماره یک اسنوکر حرفه ای های جهان به پایان می رساند قرار خواهد گرفت.

راه رسیدن به قله برای بازیکنی که در اوایل نوجوانی اش به عنوان یک اعجوبه شناخته می شد طولانی و پر پیچ و خم بوده است، به خصوص زمانی که ویدیویی از بریک 147 او در تمرین در یوتیوب منتشر شد. او در 17 سالگی به جوانترین بازیکنی تبدیل شد که اولین بازی در کروسیبل را انجام داد، اما چهار سال دیگر طول کشید تا به جمع 32 نفر برتر جهان راه پیدا کند. در این مسیر پر پیچ و خم خانواده او، به‌ویژه پدرش کارلو، فداکاری‌های زیادی از نظر گذاشتن وقت ، سفر و حمایت مالی انجام داده‌اند تا اجازه دهند حرفه او شکوفا شود.

شب گذشته پسر قدردان بلژیکی پاداش فداکاری ها و زحمات پدر و مادرش را داد.

بازی شیک و شخصیت دوست داشتنی او، امید است که او را به یک الگو برای ورزش در بلژیک تبدیل کند. این کشور در حال حاضر دو بازیکن تازه کار امیدوار به نام های بن مرتنز و جولین لکلرک دارد و شاید بسیاری دیگر نیز دنباله روی راه آنها باشند.

قهرمان 22 رویداد رنکینگ سلبی پس از اسالیوان، استیون هندری و استیو دیویس، چهارمین بازیکنی است که پنج بار در کروسیبل جام قهرمانی را بالای سر خود برده است. این بازیکن 39 ساله از لستر در 4 دیدار نهایی آخر خود در سال های 2014، 2016، 2017 و 2021 به عنوان قهرمانی رسیده است.

در این دیدار مارک سلبی بریک های 134 ، 147 و 122 به ثبت رساند و لوکا برسل نیز توانست بریک های 113 ، 101 ،141 ،119 و 112 را به نام خود به ثبت برساند که نشان از انگیزه و آمادگی بالای او در این مسابقه میدهد. 

بخشنامه بیست و ششمین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

  بخشنامه سی و سومین دوره رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

رنکینگ ثابت اسنوکر کشوری بانوان

قهرمانی نماینده استان قزوین در اسنوکر کشوری بانوان

رنکینگ ثابت مسابقات پاکت بیلیارد ( بانوان)

قهرمانی نماینده استان فارس در پاکت بیلیارد کشوری بانوان

آغاز رقابت ها رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان مسابقات ناین بال خراسان رضوی

حضور هاشم اسکندری در مجمع سالیانه فدراسیون جهانی بیلیارد و اسنوکر

دومین رنکینگ ایت بال بانوان استان ایلام برگزارشد

برترین های پاکت بیلیارد دختران کشور معرفی شدند

آغاز رقابت های پاکت بیلیارد و اسنوکر کشوری دختران

نفرات اعزامی اسنوکر بانوان جهت حضور در رقابت های جهانی مشخص شدند

بخشنامه رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

بخشنامه رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

آغاز رقابت های انتخابی اسنوکر تیم ملی بانوان

اعزام برترین های اسنوکر بانوان به مسابقات قهرمانی جهان

رنکینگ کشوری ثابت اسنوکر زیر ۲۱ سال بانوان

پایان مسابقات تن بال استان یزد