Print
Zoom In
Zoom Out

گفتگو اختصاصی با کوتاری مربی اسبق تیم ملی اسنوکر کشورمان

شنبه 19 فروردین 1402 ساعت 03:51

منوچ کوتاری که در حال حاضر در تیم ملی اسنوکر هندوستان فعالیت می کند و پنج مرتبه به ایران سفر کرده در زمینه ورزش اسنوکر و برگزاری لیگ مطالب مهمی را عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون وبلینگ و بیلیارد؛ منوچ کوتاری مربی پیشین تیم ملی اسنوکر کشورمان در زمینه همکاری با فدراسیون بولینگ و بیلیارد جمهوری اسلامی ایران گفت:  فدراسیون بولینگ و بیلیارد از زمان ریاست آقای هاشم اسکندری فدراسیونی است که خیلی خوب سازماندهی شده است .حتی یک روز هم در طی چندین بار حضورم در ایران شاهد نبودم که بازیکنان غایب یا دیر سر تمرینات اردو حاضر شوند.

سرپرستان و ناظران آکادمی یا پایگاه قهرمانی بیلیارد آزادی و سایر کارمندان رسمی فدراسیون  همیشه قبل از زمان شروع اردو و پیش از ورود من در پایگاه آزادی حضور داشتند و در تمام جلسات مربیگری بنده و تا پایان هر جلسه تمرینی حضور داشتند و آنجا می ماندند. رئیس فدراسیون نیز در طی ه راردو بارها از محل تمرینات بازدید می کردند و گزارش روزانه اردو را از کامران شهلا سرمربی تیم ملی دریافت می کردند.

وی در خصوص همکاری با سرمربی ایرانی تیم اسنوکر نیز افزود: با این حال، بزرگترین دستاورد من آقای کامران شهلا بودند که با دانش بالا و زبان انگلیسی روانی که دارند، آموزه های من برای بازیکنان قابل درک تر می شد. ایشان همیشه در کنار من بودند. همه چیز را خیلی خوب هماهنگ میکردند، حتی بعد از پایان تمرین نیز مثل سایه با من می ماندند. ایشان مدیر اجرایی با ظرفیت عالی برای برداشت و گرفتن نکات ظریف مربیگری هستند و با ترجمه آموزه هایم به بازیکنان و شاگردانم کمک بزرگی به من می کردند.

کوتاری در خصوص برگزاری نخستین دوره لیگ اسنوکر کشورمان مطرح کرد: خیلی خوشحالم که متوجه شدم فدراسیون ابتکار بزرگی برای راه اندازی لیگ باشگاهی انجام داده است. این کار هم برای بازیکنان و هم برای فدراسیون مزیت های بسیار زیادی دارد که مهمترین آنها را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

* بازیکنان بزرگترین ذینفع از این پروژه هستند. ایران کشور بزرگی است و موفقیت های اخیر بازیکنانش در عرصه بین المللی و موفقیت بی سابقه حسین در میادین اسنوکر حرفه ای، مطمئناً تصور علاقه مندان به ورزش های بیلیاردی را در سراسر کشور مجذوب خود کرده است.

8لیگ به همه بازیکنان در هر سطحی که هستند فرصت می دهد تا پتانسیل خود را در یک میدان بسیار رقابتی به نمایش بگذارند. مشوق ها ، انگیزه و فرصت ها حرف اول را میزنند. بازیکنانی از استان‌های مختلف و شهرستان‌های کوچک‌تر که تاکنون تشنه رقابت به اندازه کافی بوده‌اند، با داشتن بهترین زیرساخت و شرایط جداول مسابقات و میزهای بازی ارائه شده توسط فدراسیون، فرصت بسیار خوبی برای رقابت زیر یک سقف به دست می آورند. این به آنها کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف نسبی خود را ارزیابی کنند. می‌توانند مسابقات زیادی را انجام دهند، مهارت‌های جدیدی را از بزرگسالان دریافت کنند و برای دستیابی به معیارها و محک های بالاتر انگیزه پیدا می کنند.

*هر چه رویداد بزرگتر، علاقه رسانه های چاپی، الکترونیکی و اجتماعی بزرگتر و بیشتر می شود. آگاهی در سراسر کشور ایجاد می شود زیرا مردم می توانند مسابقات بازیکنان برتر کشور را که به شدت برای دستیابی به تاج آرزو با یکدیگر مبارزه میکنند را زیر یک سقف دنبال کنند.برگزاری لیگ باشگاهی ، این میل خفته را حتی در بازیکنان برتری که به دلیل کمبود فرصت برای شرکت در رویدادهای بزرگ مانند لیگ باشگاهی به خواب زمستانی اجباری رفته بودند را احیا می کند.

*این یک موقعیت دو سر برد برای فدراسیون است. فدراسیونی که متعهد به ترویج و ترفیع این بازی است، یک شبکه ارتباطی آماده بدست می آورد. به جای گشتن و جستجو در سراسر کشور برای استعدادیابی، کار مربیان و فدراسیون برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی از دسته های مختلف بازیکنان مستعد و با استعداد آسان تر می شود. پس از پایان لیگ، من مطمئن هستم که استعدادهای زیادی ظهور خواهند کرد و می توانند توسط مربیان برای تمرینات اصلی در طول سال انتخاب شوند.

*رسیدن به رویای فدراسیون ایران برای تبدیل شدن به یک فدراسیون منحصر به فرد در دنیای اسنوکر، داشتن یک گروه قوی است که بایدتک تک افراد این گروه برای نیل به این هدف بالا سخت مبارزه کنند و بجنگند تا در مسابقات بین المللی جایگاهی برای ایران کسب کنند.

* تربیت و ایجاد هر چه بیشتر مربیانی واجد شرایط با سطوح مختلفی از بعد مهارتی برای پاسخگویی به نیاز روزافزون بازیکنان با استعداد که در سراسر کشور بزرگی مانند ایران پراکنده شده اند، کاملا ضروری است. در کنار این مربیان ، کمک و حضور مربیان بدنساز، متخصصان تغذیه و روانشناسان ورزشی می تواند معجزه کند.

*با رشد لیگ، حامیان مالی بیشتری می توانند وارد شوند و این فرصت های شغلی بیشتری را برای مسئولان، مربیان و داوران ایجاد می کند.

مربی پیشین هندی اسنوکر کشورمان که خاطرات خوبی از کشور ایران دارد در ادامه در خصوص حضور در ایران گفت:

در ایران همیشه احساس می‌کردم که در خانه‌ام هندوستان هستم، بنابراین، همیشه آماده‌ام تا برای توسعه نسل جدیدی از بازیکنان اسنوکر به ایران بیایم و همچنان در تمرینات و نظارت به گروه اصلی بازیکنان تیم ملی کمک کنم. اگر درست به یاد بیاورم،  اولین سفرم به ایران اواخر سال 2005 بود.

از آن زمان تا سال 2010، احتمالاً بیش از 4 بار برای مربیگری اسنوکر به ایران سفر کرده‌ام، اکثراً به تهران سفر کرده ام، اما چند بار نیز از شهرهای زیبای دیگری مانند شیراز، اصفهان و جزیره کیش دیدن کرده‌ام.

من هیچ ابایی ندارم که به این واقعیت اذعان کنم که هرگز در هیچ کجای دنیا چنین رفتار و احترام گرمی که از همان روز اول توسط کل پرسنل فدراسیون ایران و شاگردانم برایم قائل شده بودند، دریافت نکرده بودم.

گروهی از بهترین بازیکنان اسنوکر ایران متشکل از  امیر سرخوش، حسین وفایی، سیاوش مزینی و چند نفر دیگر که همگی در سنین نوجوانی بودند، بلافاصله با من مرتبط شدند، زیرا بنده بیشتر به اجرا و کار عملی متوسل شدم تا کار تئوری.

کوتاری خصوص برخی از ورزشکاران شاخص اسنوکر ایران نیز افزود:

حسین وفایی هدیه خدا بود. داشتن چنین شاگردی برای هر مربی لذت بخش بود. همانطور که پیش بینی می شد او به آرامی شروع به پیشی گرفتن از رقبای مشهور خود کرد و یک سنگر در میدان اسنوکر ایران ایجاد کرد.

امیر سرخوش نیز یک استعداد عالی با کمی محدودیت ها. ما دائماً با هم کار می کردیم تا نقاط ضعف او را تا حد امکان به نقاط قوت تبدیل کنیم. توصیه من به او این بود که در جستجوی کمال، بیش از حد در انجام آزمایش های تکنیکی وسواس نداشته باشد زیرا ممکن است نقاط قوت او را به خطر بیندازد.

نتیجه آن نکات و تلاش های این ورزشکار و مربیان وی این است که امروز او با عناوین جهانی و مدال‌های بین‌المللی زیاد، یکی از بهترین های اسنوکر جهان است.

سیاوش مزینی  جوان‌ترین بازیکن در تیم ملی در زمان حضور من بود. سیاوش استعدادی عالی است که از حمایت خوبی از طرف خانواده برخوردار است. در ابتدا پیشرفت چندانی نشان نداد. با این حال، در یکی دو سال گذشته او شروع به نشان دادن استعداد خود کرد و به تالار مشاهیر بین المللی اسنوکر پیوست.

او در سال 2022 در ترکیه از من پرسید: آیا تا به حال فکر می کردی که بتوانم به این سطح برسم؟ او مطمئناً به عنوان قهرمانی خود در مسابقات اسنوکر 6 توپ انفرادی قهرمانی آسیای خود در مالزی اشاره می کرد که من در آن مسابقات حضور داشتم.

پاسخ من این بود: "صادقانه بگویم خیر"

قلبم پر از شادی شد که به چشمان درخشان پسری نگاه می‌کردم که باید برای رسیدن به پتانسیل واقعی‌اش خیلی تلاش کرده باشد و با سخت کوشی، خودباوری، سخاوت و اراده ثابت کند که همه از جمله خودم اشتباه می‌کنند.

وی در آخر در خصوص ورزشکاران جوان و آینده دار اسنوکر در ایران گفت: امیدوارم مسیری را که حسین وفایی، امیر سرخوش، مزینی و ... در پیش گرفتند را دنبال کنند. مسلما فدراسیون پرافتخار ایران ظرفیت های بسیاری را برای آنان فراهم می کند که در سایه تمرین و ممارست رقم می خورد. اسنوکر ایران در دنیا شناخته شده است و این امتیاز برتر ورزشکلاران ایرانی در مسابقات آسیایی و جهانی است که باید به خوبی از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

رنکینگ ثابت اسنوکر کشوری بانوان

قهرمانی نماینده استان قزوین در اسنوکر کشوری بانوان

رنکینگ ثابت مسابقات پاکت بیلیارد ( بانوان)

قهرمانی نماینده استان فارس در پاکت بیلیارد کشوری بانوان

آغاز رقابت ها رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان مسابقات ناین بال خراسان رضوی

حضور هاشم اسکندری در مجمع سالیانه فدراسیون جهانی بیلیارد و اسنوکر

دومین رنکینگ ایت بال بانوان استان ایلام برگزارشد

برترین های پاکت بیلیارد دختران کشور معرفی شدند

آغاز رقابت های پاکت بیلیارد و اسنوکر کشوری دختران

نفرات اعزامی اسنوکر بانوان جهت حضور در رقابت های جهانی مشخص شدند

بخشنامه رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

بخشنامه رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

آغاز رقابت های انتخابی اسنوکر تیم ملی بانوان

اعزام برترین های اسنوکر بانوان به مسابقات قهرمانی جهان

رنکینگ کشوری ثابت اسنوکر زیر ۲۱ سال بانوان

پایان مسابقات تن بال استان یزد

نفرات برتر اسنوکر زیر۲۱ سال دختران معرفی شدند

اتمام مرحله نیمه هایی رقابت های اسنوکر دختران زیر۲۱ سال

آغاز رقابت های اسنوکر دختران زیر21 سال