Print
Zoom In
Zoom Out

مربیگری اسنوکر به پیتر ابدون کمک می کند تا اشتیاق به اسنوکر را دوباره به دست آورد

سه شنبه 04 بهمن 1401 ساعت 09:55

سه سال از آخرین بازی پیتر ابدون به عنوان یک بازیکن حرفه ای اسنوکر می گذرد. وی اواسط ماه دسامبر 2022 در مسابقات مقدماتی – انتخابی مسترز آلمان در مقابل متیو استیونز با نتیجه 4 - 5 شکست خورد. ناگفته نماند که چنین به نظر نمیرسید که ابدون قصد کناره گیری از دنیای اسنوکر حرفه ای را داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بولینگ و بیلیارد؛ در ماه های بعد، پیتر ابدون قهرمان جهان در سال 2002 تمام تلاش خود را کرد تا شرایط خود را برای آخرین بار در مسابقات قهرمانی جهان کروسیبل به وضعیت مناسبی برساند و با کسب یک قهرمانی دیگر بار دیگر شاهد تجربه تشویق های بی امان و تحسین تماشاچیان در سالن مجلل کروسیبل باشد ، تجربه ای که در سال 2002 اتفاق افتاد و هرگز از یاد وی نمی رود. اما، او درد شدیدی داشت و آن را تحمل میکرد تا اینکه در 30 آوریل 2020 (11 اردیبهشت 1399) ، در بحبوحه همه گیری ویروس کووید-19، رسما بازنشستگی خود بعنوان یک بازیکن حرفه ای را از دنیای اسنوکر حرفه ای ها اعلام کرد.

متأسفانه، این درد ناشی از ساییدگی در مهره گردن ابدون بود که در طول 29 سال زندگی حرفه‌ای‌اش از آن رنج می‌برد و او را بعنوان یک بازیکن حرفه ای اسنوکر مجبور به توقف و خداحافظی کرد.

او اکنون فاش می‌کند: «حدود ده ماه نمی‌توانستم بدون درد طاقت‌فرسا بایستم یا بنشینم. تنها زمانی که درد نداشتم زمانی بود که صاف دراز میکشیدم. و من مصرف مسکن را کنار گذاشتم زیرا هیچ تفاوتی نداشت. احساس کردم حرفه ام را از من گرفته اند. این یک شوک واقعی برای دنیای اسنوکر حرفه ای ها بود. زمان‌های بسیار سختی را گذراندم، اما خوشبختانه، دیگر دردی ندارم.

قبل از بازنشستگی از دنیای اسنوکر حرفه ای ها ، ابدون با یک پروفسور جراح در کاونتری ملاقات کرد تا بفهمد آیا جراحی می تواندیک گزینه موثر در رفع این درد باشد یا خیر. اسکن ام آر آی وخیم شدن مهره های گردن او را نشان داد، اما او مخالف عمل جراحی بود و طب جایگزین را انتخاب کرد.

او به یاد می‌آورد: «پروفسور اساساً می‌خواست قفسه سینه‌ام را سوراخ کند و دو مهره از گردنم را بیرون بیاورد و آن‌ها را با مهره های مصنوعی از جنس نوعی مواد پلاستیکی مخصوص جایگزین کند که باعث می‌شد حرکت محدودی در گردنم ایجاد کند، چیزی که شنیدن آن ترسناک است. من این نوع درمان جراحی را دوست نداشتم، بنابراین تمرینات درمانی، بدنسازی و طب سوزنی زیادی را شروع کردم تا دوباره به مسیر درست سلامتی خود برگردم.

به یاد دارم که در دفتر استاد در بیمارستان نشسته بودم و او داشت با من صحبت می کرد، اما من واقعاً نمی توانستم بشنوم چه می گوید. همه چیز برایم در حرکت آهسته بود، مثل حضور در یک فیلم سینمایی. واقعا عجیب بود. و تنها چیزی که می توانستم با خودم فکر کنم این بود که "همین است، تمام شد."

پس از حرفه ای شدن در سال 1991، بازیکن حرفه ای اسنوکر متولد ایسلینگتون - انگلستان تا اواسط دهه اول سال 2000 میلادی ، دو سوم جام های قهرمانی معتبر سه گانه را به دست آورد. ابدون تا به امروز هنوز از عملکرد خود در مسابقات مسترز پشیمان است، جایی که او جواز حضور در دو دیدار نیمه نهایی مسابقات مسترز را با یک دهه اختلاف بدست آورد.

به غیر از پیروزی او در کروسیبل در سال 2002، این مسابقات قهرمانی انگلستان بود که در آن قهرمان 9 رویداد رنکینگ بهترین پیروزی خود را بدست آورد. پیروزی مهیج ابدون با نتیجه 7 - 9 در مقابل جان هیگینز اسکاتلندی در نیمه نهایی مسابقات قهرمانی انگلستان UK 2006 در یورک، در حالیکه پیش از دیدار نیمه نهایی با شکست دادن مارک سلبی، استوارت بینگهام و دینگ جونهوی به دیدار نیمه نهایی رسیده بود و با شکست همه حریفان در نهایت توانسته بود استفن هندری افسانه ای را در دیدار نهایی آن مسابقات با نتیجه 10 – 6 شکست داده و بعنوان قهرمانی دست یابد.

مرد شماره سه اسبق رنکینگ حرفه ای های جهان با نام مستعار The Force گفت: "برنده شدن در مسابقات قهرمانی انگلستان در یورک باورنکردنی بود، این مکان شگفت انگیزی است." فکر نمی‌کنم در تمام دوران حرفه‌ام این چنین و سخت‌تر از این تمرین کرده باشم. احساس می کردم در بهترین فرم هستم اما مسیر سختی داشتم. من فقط یک بار آن را بردم، اما گاهی اوقات یک بار به دلیل سخت بودن این تورنمنت های بزرگ کافی است.

من جام را در هواپیما به دبی بردم تا خانواده‌ام را ببینم و یادم می‌آید خیلی خوشحال بودم، خیلی خوشحال که قهرمان این مسابقات شده بودم. مطمئناً این یکی از نکات برجسته زندگی من بود.

به یاد می‌آورم زمانی که برنده شدم، نگاهی به جام انداختم و تمام آن نام‌های باورنکردنی از بهترین بازیکنان تاریخ اسنوکر را دیدم و می‌دانستم که نام من در آنجا وجود دارد. بخشی از آن تاریخ ساز بودن برایم بسیار خاص بود.

آن فصل از زندگی ابدون اکنون کامل شده است. با این حال، این بازیکن 52 ساله هنوز درگیر این ورزش است و مربی نسل فعلی بازیکنان است به این امید که آنها نیز بتوانند رویاهای خود را محقق کنند. الیوت اسلسور اولین کسی بود که به او نزدیک شد و 16 بازیکن برتر از جمله کایرن ویلسون و جک لیزووسکی به دنبال او بودند. دومی حتی اعتبار بیشتری به ابدون به خاطر کمک به او برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی جهان امسال داد.

سبک مربیگری ابدون مانند دوران حضورش در مستطیل سبز قوی و سخت است. مکالمات قبل و بعد از مسابقات انجام می شود. او "یادداشت های زیادی" می کند و حریف بازیکن خود را مانند یک شاهین تماشا می کند.

وی در ادامه افزود: «تلاش بسیار زیادی در امر مربیگری انجام می شود. و امیدوارم بازیکنان بفهمند، و فکر می‌کنم آن‌ها هم می‌دانند، که قلب و روح من برای دادن هر چیزی که می‌توانم به آنها انتقال دهم می‌کوشد.

دیدن لامپ روشن در ذهن آنها و تفاوتی که وقتی متوجه می شوند از نظر ذهنی قادر به انجام چه کاری هستند ایجاد می کند، واقعاً یک چیز باورنکردنی است.

زمانی که بازیکنان پیروز می شوند، خوشحالی آنها را احساس می کنم. وقتی آنها شکست میخورند، تقریباً مثل این است که من نیز شکست خورده ام، احساس می کنم از هم پاشیده شده ام. نقش کوچکی در موفقیت بازیکنان و ایجاد کمی تفاوت، واقعاً برای من بسیار مهم است، زیرا من و هر کس دیگری می‌دانیم که پیروزی در میدان مسابقه چقدر سخت است.

ابدون از زمان بازنشستگی هیچ وقت استراحت نکرده است. در واقع، او مدت‌ها قبل از اینکه از دنیای حرفه ای اسنوکر بعنوان یک بازیکن حرفه ای کناره گیری کند در حال برنامه‌ریزی برای دوران پس از بازی خود بود. در سال 2016 ، وی کسب و کار مشاوره پرورش اسب بنام Designer Pedigrees را تأسیس کرد و قبل از بکارگیری قرنطینه یک سازمان دوم به نام مرکز انرژی درمانی کووانتوم را راه اندازی کرد. ابدون بهمراه حرفه مربیگری خود، روال و ساختاری ایجاد کرده است که به او این امکان را می دهد تا دوباره از زندگی بدون درد خود لذت ببرد.

وی افزود: "ضرب المثلی است که میگوید در ناامیدی بسی امید است(هر چیز بدی یک چیز خوب هم دارد) که مشخص کرد من دیگر نمی توانم اسنوکر بازی کنم " چون کارهای ناتمامی برای من وجود داشت، احساس می‌کردم هنوز هم می‌توانم در یک تورنمنت دیگر قهرمان شوم. و من نمی خواهم بدترین دشمنم دردی را که من تجربه کردم تحمل کند. کاملا وحشتناک بود اما بدیهی است که قرار بود چنین شود و من کارهای دیگری در زندگی ام داشتم.

من وقتم را در اسنوکر گذاشته بودم، آن طور که انتظار داشتم یا آن طور که می خواستم تمام نشد، اما همین است که هست. علیرغم اینکه برای مدتی پس از آن برایم بسیار سخت بود، اما اکنون اوضاع خوب است. من سه کاری را انجام می دهم که دوست دارم و این راز همه موفقیت هاست.

بخشنامه بیست و ششمین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

  بخشنامه سی و سومین دوره رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

رنکینگ ثابت اسنوکر کشوری بانوان

قهرمانی نماینده استان قزوین در اسنوکر کشوری بانوان

رنکینگ ثابت مسابقات پاکت بیلیارد ( بانوان)

قهرمانی نماینده استان فارس در پاکت بیلیارد کشوری بانوان

آغاز رقابت ها رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان مسابقات ناین بال خراسان رضوی

حضور هاشم اسکندری در مجمع سالیانه فدراسیون جهانی بیلیارد و اسنوکر

دومین رنکینگ ایت بال بانوان استان ایلام برگزارشد

برترین های پاکت بیلیارد دختران کشور معرفی شدند

آغاز رقابت های پاکت بیلیارد و اسنوکر کشوری دختران

نفرات اعزامی اسنوکر بانوان جهت حضور در رقابت های جهانی مشخص شدند

بخشنامه رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

بخشنامه رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

آغاز رقابت های انتخابی اسنوکر تیم ملی بانوان

اعزام برترین های اسنوکر بانوان به مسابقات قهرمانی جهان

رنکینگ کشوری ثابت اسنوکر زیر ۲۱ سال بانوان

پایان مسابقات تن بال استان یزد