Print
Zoom In
Zoom Out

مارک آلن ایرلندی قهرمان مسابقات گرند پریکس در یک مسابقه حماسی و نفس گیر شد

دوشنبه 03 بهمن 1401 ساعت 01:07

مارک آلن ایرلندی نهمین عنوان قهرمانی دوران حرفه‌ای خود را در یکی دیگر از مسابقات رنکینگ حرفه ای های اسنوکر جهان به دست آورد. وی پس از اینکه در یک تقابل هیجان‌انگیز و حماسی جاد ترامپ انگلیسی را در دیدار نهایی مسابقات کلاسیک جایزه بزرگ جهانی Duelbits در چلتنهام  با نتیجه 9 – 10 متوقف کرد به این پیروزی مهم دست یافت.

مارک آلن اهل کشور ایرلند شمالی زمانی که 2-7 از حریف انگلیسی خود جاد ترامپ پیش افتاد به نظر می رسید برای یک شب راحت آماده باشد. اما ترامپ اهل بریستول ایده‌های دیگری در سر داشت و مجددا با حمایت تماشاچیان پرشور محلی به رقابت برگشت و جایگاه خود را در بازی مجددا بدست آورد.

در ادامه و در نوبت دوم بازی این ترامپ بود که با نمایش عالی خود جشنواره ای از بریک های بالای صد  به نمایش گذاشت و حریف ایرلندی خود را مجبور کرد که فریم 19 و نهایی بازی سرنوشت برنده را مشخص کند. با این حال، فریم نهایی تبدیل به یک ماجرای عصبی و پرتنش شد. هر دو بازیکن فرصت‌ها و موقعیت های خوب خود را از دست دادند ولی هر کدام سعی میکردند با دادن انگیزه به خود سهمشان را از بازی خوب خود با پیروزی در بازی بدست آورند. در نهایت ترامپ توپ زرد را از دست داد و ثابت کرد که در این ماراتن حماسی و نفس گیر به انتهای راه رسیده است. نوبت بازی به نفع آلن تغییر کرد و با ثبت یک بریک 52 امتیازی توانست از خط پایان این مسابقه عبور کند و عنوان قهرمانی مسابقات جهانی جایزه بزرگ گرند پریکس را بدست آورد.

این پیروزی برای مارک آلن که در بین طرفدارانش لقب هفت تیر به وی اعطا شده ادامه بهترین فصل دوران حرفه ای او تاکنون است. برای اولین بار اکنون آلن سه عنوان رنکینگ را در کمتر از 4 ماه کسب کرده است. آلن در ماه اکتبر از عنوان خود در مسابقات آزاد ایرلند شمالی دفاع کرد و در دیدار نهایی ژو یوئلونگ چینی را با نتیجه 4-9 شکست داد. قهرمان اسبق مسابقات مسترز در ماه نوامبر در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی انگلستان، دینگ جونهوی مرد شماره یک اسنوکر چین را با نتیجه 7-10 شکست داد تا برای دومین بار عنوان قهرمانی این رقابتها را از آن خود کرده و جام نقره ای مسابقات را بالای سر برده باشد.

همه این اتفاقات خوب برای وی پس از یک رژیم تناسب اندام سخت در تابستان رخ داد و باعث شد که آلن با هیبتی متفاوت و بسیار روی فرم در مقابل حریفانش ظاهر شود. او همچنین همکاری با روانشناس ورزشی پل گافنی را برای بهبود جنبه ذهنی بازی خود آغاز کرد. این تصمیمات و کارهای آلن به وضوح برای او سودمند بوده تا جایی که کسب این عنوان قهرمانی و بدست آوردن جایزه نقدی 100,000 پوندی این مسابقات اکنون قرار است آلن را به رتبه سوم رنکینگ جهانی حرفه ای ها برساند.

آلن همچنین در لیست یک ساله جایزه نقدی بازیکنان با پیروزی شب گذشته اش در مقابل ترامپ مبلغ جایزه نقدی یکساله اش از سد 500000 پوند در طول فصل گذشت که به خودی خود یک رکورد برای وی محسوب می شود. در همین حال، ترامپ به لطف دریافت جایزه نایب قهرمانی 40000 پوندی، به جمع هشت بازیکن برتر جدول رنکینگ خواهد پیوست. این موفقیت ترامپ را در موقعیتی قرار می دهد که بتواند جایگاه خود را در مسابقات باقی مانده سری Duelbits که فقط 16 بازیکن برتر رنکینگ می توانند در آنها حضور داشته باشند حفظ کند. طبق قانون مسابقات فقط 16 بازیکن برتر واجد شرایط شرکت در مسابقات قهرمانی سری Duelbits خواهند بود و هشت نفر برتر رنکینگ به مسابقات قهرمانی تور Duelbits  صعود می کنند.

ترامپ از این که در مراسم اختتامیه این مسابقات در خانه و با میزبانی انگلیس نتوانست جام نقره ای گرند پریکس را از آن خود و هم وطنانش کند بسیار ناامید شد. او اکنون با نتیجه 11-13 در نبرد کسب عناوین قهرمانی این رویداد از آلن عقب افتاده است. با این حال، این دو هفته روزهایی فوق العاده برای قهرمان 23 رویداد رنکینگ با کسب قهرمانی در مسابقات مسترز آخر هفته گذشته و نایب قهرمانی گرند پریکس رقم خورد. ترامپ در یک دیدار نهایی حماسی در عمارت  الکساندرا مارک ویلیامز ولزی را 8 بر 10 شکست داد تا برای دومین بار جام پل هانتر را تصاحب کند.

بازی آلن از یک بعدازظهر محتاط و دست و پا بسته، جایی که هر دو بازیکن برای تثبیت و استقرار بازی خود در مراحل اولیه بازی تلاش می‌کردند، بهتر شد. او در نهایت از حریف خود ترامپ سبقت گرفت و برتری 2- 6 را بدست آورد. بازی نوبت عصر نمی‌توانست متفاوت‌تر از این باشد، چهار فریم از پنج فریم اول با بریک‌های بالا آغاز شد.

در فریم اول نوبت عصر آلن به لطف بریک 88 امتیازی خود با نتیجه 2-7 جلو افتاد. ترامپ سپس با بریک فوق‌العاده 140 امتیازی خود به بازی برگشت تا بریک وی با بالاترین امتیاز بریک مسابقات برابری کند. سپس با یک بریک 108 امتیازی دیگر نتیجه را  به 4-7 به نفع آلن تغییر داد.

ترامپ اولین فرصت را در فریم دوازدهم بدست آورد، اما ضربه راه دور توپ قرمز را از دست داد. آلن در ادامه ترامپ را به سخت ترین شیوه ممکن مجازات کرد و با ثبت یک بریک 141 امتیازی عالی از آمار بالاترین بریک 140 امتیازی ترامپ پیشی گرفت تا با نتیجه  8 بر 4 در پایان فریم 12 و اعلام استراحت بین فریم از حریف خود همچنان گوی سبقت در رقابت را رباییده باشد.

هنگامی که بازی از سر گرفته شد، ترامپ با ثبت بریک های 51 و 87 امتیازی خود و با پیروزی در سه فریم متوالی به بازی برگشت تا نتیجه و اختلاف بازی به حداقل یعنی 7-8 به نفع آلن برسد.

سپس در فریم شانزدهم، ترامپ در یک تلاش ناموفق موقعیت را  از دست رفت. با این حال، یک تصادف اتفاقی او را قادر ساخت تا به روند بازی خود ادامه دهد و با کسب یک بریک 57 امتیازی در نهایت بازی با نتیجه 8-8 مساوی ادامه یافت.

آلن اولین بازیکن میدان مقابله بود که پس از گرفتن فریم هفدهم، ترامپ را از پیروزی دور کرد. ترامپ در ادامه حاضر به عقب نشینی نشد و بریک 76 امتیازی وی در فریم هجدهم بازی را به تساوی 9 – 9 کشاند تا بازی به فریم دراماتیک نهایی برسد. در نهایت این آلن بود که از خط پایان این ماراتن نفس گیر گذشت و به عنوان قهرمانی دست یافت.

آلن در مصاحبه بعد از بازی افزود : جاد در برگشت به بازی و ریکاوری فوق العاده عمل کرد و وقتی وی چنین کیفیتی از خود به نمایش می گذارد به سختی می توان او را متوقف کرد. ضربات Safety او نیز در طول مسابقه بهبود یافت. حفظ روحیه و برگشت به بازی در حالیکه با اختلاف از حریف عقب هستی کار آسانی نیست و فقط از عهده بازیکن کاربلدی چون ترامپ بر می آید. آلن 36 ساله اظهار داشت : بله، بهتر بود که سرنوشت بازی را با یک حرکت در آخرین فریم به پایان برسانم، اما عبور از خط پایان بازی و برد آن هم بعد از اینکه به دفعات از حریف در طول مسابقه پیشی گرفتم و وی با تلاش مضاعف به بازی برگشت، قدرت شخصیتی و ذهنی را نشان می‌دهد که من دارم.

چندین بار بود که فکر می کردم  بازی او را با ضربات خوبم به مشکل انداخته ام اما او سه فریم را بواسطه توپهای قرمز بادآورده برد. این شما را تحت فشار قرار می دهد، زیرا ضربات Safety شما باید کامل باشد. او به همه چیزهایی که برای برنده شدن در یک بازی باید بدست می آورد ( اتفاقات پیش بینی نشده ) رسید و من به عنوان یک بازیکن انتظار چنین حوادثی را داشتم. با این حال، هنوز هم بعنوان یک بازیکن حرفه ای تحمل حوادث و بدبیاری های غیر منتظره جریان مسابقه را ندارم و تحملش برای من دشوار است.

وقتی نتیجه بازی 2-6 به نفع من بود با روانشناسم مرتبط شدم و این به آن معنی نبود که ما منفی نگر بودیم، اما او گفت باید خودم را آزمایش کنم که اگر ترامپ به بازی برگشت چگونه بازی و ذهنم را کنترل کنم. ما بحث کردیم که اگر از حریف پیش بیفتم و 2-10 برنده شوم که عالی است، با این حال، اگر بازی بسته و به بن بست برسد، چالش دیگریبرای من آغاز خواهد شد. توجیه ذهنی من برای این بازی این بود که اگر بازی من تا آن حد درخشان باشد که برنده بازی خواهم بود در غیر اینصورت با تمرین ذهنی بیشتر هفته آینده دوباره تلاش خواهم کرد و اینچنین به خود آرامش روحی دادم. واقعاً واضح است که حوادث و چیزهایی از این قبیل که حریف را وادار به تلاش مضاعف میکند بیشتر من را وادار به لذت بردن از این رقابت می کند. این بهترین فریم نهایی من در این دیدار نهایی نبود ، اما در نهایت کار را با قهرمانی به پایان رساندم.

"ذهن من ذهنی شفاف است و حتی وقتی بازی خوبی از خود به نمایش نمی گذارم همیشه مثبت فکر می کنم. من ضرباتی را انتخاب می‌کنم که برایآن لحظه از بازی و نحوه تفکرم در هر روز خاص بهترین باشد. روانشناس شخصی ام به من کمک کرده تا به این نقطه برسم. این موفقیت حاصل یک تلاش تیمی مناسب بوده است. کنار گذاشتن بسیاری از مشکلاتم در لحظه ای که روی میز در حال رقابت با حریف هستم به این معنی است که می توانم دوباره روی اسنوکر تمرکز کنم و این عالی است.

ترامپ نیز در مصاحبه بعد از بازی افزود :: من شانس‌هایی در آخرین فریم داشتم. من فقط سعی می کردم برای کسب نتیجه و قهرمانی در این مسابقات مبارزه کنم و سعی می کردم به تماشاچیان و طرفداران هم وطن خود شانسی برای تشویق کردنم و دلخوشی به آنها بدهم. حمایت آنها از من بی نظیر بود.

ترامپ در پایان اظهار داشت : مایلم به مارک آلن تبریک بگویم. اگرچه احساس می‌کنم شانس‌هایی برای برنده شدن داشتم، اما او در تمام طول روز بسیار محکم بازی کرد و خود را در موقعیتی قرار داد که چندین فرصت مناسب برای پیروزی در مسابقه و قهرمانی داشت.

بخشنامه بیست و ششمین دوره رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

  بخشنامه سی و سومین دوره رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا

رنکینگ ثابت اسنوکر کشوری بانوان

قهرمانی نماینده استان قزوین در اسنوکر کشوری بانوان

رنکینگ ثابت مسابقات پاکت بیلیارد ( بانوان)

قهرمانی نماینده استان فارس در پاکت بیلیارد کشوری بانوان

آغاز رقابت ها رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان مسابقات ناین بال خراسان رضوی

حضور هاشم اسکندری در مجمع سالیانه فدراسیون جهانی بیلیارد و اسنوکر

دومین رنکینگ ایت بال بانوان استان ایلام برگزارشد

برترین های پاکت بیلیارد دختران کشور معرفی شدند

آغاز رقابت های پاکت بیلیارد و اسنوکر کشوری دختران

نفرات اعزامی اسنوکر بانوان جهت حضور در رقابت های جهانی مشخص شدند

بخشنامه رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

بخشنامه رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

آغاز رقابت های انتخابی اسنوکر تیم ملی بانوان

اعزام برترین های اسنوکر بانوان به مسابقات قهرمانی جهان

رنکینگ کشوری ثابت اسنوکر زیر ۲۱ سال بانوان

پایان مسابقات تن بال استان یزد