Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس کمیته داوران فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس / سیر کمیته داوران همواره صعودی بوده است

دوشنبه 01 دی 1399 ساعت 04:15

منصور مقدم در خصوص وضعیت داوران رشته‌های بیلیاردی توضیحاتی را ارائه داد.

 

 

منصور مقدم، رئیس کمیته داوران فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ارزیابی شرایط کمیته داوران در زمان حال و گذشته اظهار کرد: به لطف خداوند از زمان تشکیل فدراسیون و با عنایت به تلاش‌های بی شائبه کمیته داوران در ادوار مختلف، همیشه سیر صعودی در این کمیته وجود داشته است.

او در رابطه با جایگاه و آینده داوری ایران در رشته‌های بیلیاردی گفت: با توجه به سیاست‌های کلان رئیس فدراسیون، دوره‌های مختلف داوری در سطوح ملی و بین المللی در چندین مرحله برگزار شد و قرار بود یک دوره داوری حرفه‌ای برای داوران نمونه و فعال ایران برنامه ریزی شود که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلا مسکوت مانده است و امیدواریم هر چه زودتر دنیا بتواند از سد این بیماری عبور کند تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود برگشته و مجددا برنامه‌های روتین ورزشی برقرار و به موازات آن فدراسیون و کمیته داوران نیز بتواند با قدرت هر چه تمام‌تر فعالیت‌های خود را آغاز کند.

رئیس کمیته داوران افزود: از تمامی داوران محترم تقاضا دارم در به روز نگه داشتن علم خود و انجام فعالیت‌هایی حتی در سطح باشگاهی کوشا باشند و آمادگی خود را حفظ کنند و قطعا با توانایی‌هایی که در آن‌ها سراغ داریم به زودی شاهد حضور پر رنگ داوران ایرانی در عرصه‌های حرفه‌ای خواهیم بود.

مقدم در رابطه با داوران پاکت بیلیارد اظهار کرد: در بخش پاکت بیلیارد با توجه به این که در این رشته از داوران مارشال (منطقه ای) استفاده می‌شود به نوعی داوران در این رشته مظلوم واقع شده اند و حضور بسیار کم رنگی در مسابقات بین المللی دارند. از طرفی نیز مدتی است که با اعلام کمیته آموزش، داوری ۲ رشته اسنوکر و پاکت بیلیارد تفکیک شده‌ و به همین دلیل بازخورد مناسبی نداشته باشد، بنابراین از طرف کمیته داوران و با هماهنگی کمیته آموزش طرح پیشنهادی ادغام مجدد ۲ رشته به ریاست محترم فدراسیون اعلام خواهد شد، با امید به این که تجدید نظر و دستور مقتضی صادر گردد. همان طور که می‌دانید با تلاش و همت اسکندری کرسی مدرسی غرب آسیا را بر عهده دارم و مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کرسی‌های دیگری در بخش‌های برگزاری و سرداوری مسابقات از ایران خواهیم بود.

مراجع قضایی مسئول رسیدگی به شکایات از فدراسیون هستند

او با اشاره به حواشی به وجود آمده در این فدراسیون یادآور شد: در خصوص این مسئله به زبان ساده می‌توان این طور پاسخ داد که به هر دلیلی (حق یا نا حق) شکایتی به مراجع قضایی از فدراسیون شده است که قاضی پرونده دستور به بررسی موضوع از طریق وزارت ورزش و جوانان و سازمان بازرسی داده است و این سازمان نماینده‌ای به مدت چند ماه جهت بررسی تمامی پرونده‌های فدراسیون فرستاده است. قطعا این تصمیم در حیطه وظایف مراجع قضایی بوده و کمیته داوران هیچ گونه اظهار نظری با توجه به این که مجری قانون نیست نخواهد داشت و لزوما هر مسئله‌ای بایستی در حوزه تخصصی خود انجام پذیرد هر چند که وظیفه اصلی بنده به عنوان نماینده داوران محترم ایران، دفاع از حق و حقوق این عزیزان است؛ بنابراین در هر برهه‌ای از زمان اگر حس می کنید حقی از یک داور تضییع شده خواهشمند است با ذکر دلیل مستقیما با اینجانب مکاتبه و حتما پیگیری و نتیجه به صورت کاملا شفاف به سمع و اطلاع شما خواهد رسید؛ بنابراین از داوران محترم تقاضا داریم به دور از هر گونه حواشی با قدرت تمام به کار خود ادامه دهند و وقت خود را صرف مسائل غیرفنی نکنند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون در مورد ریشه نارضایتی برخی از داوران متذکر شد: به اعتقاد من منشأ نارضایتی تعدادی از داوران برمی گردد به عدم آگاهی و نوع دیدگاه آن‌ها از مسیری که در پیش گرفته اند. برای روشن شدن موضوع به گفتن این نکته بسنده می کنم، در هر جای دنیا کشوری که میزبان مسابقات بین المللی می‌شود، اولا نشان دهنده قدرت نفوذ بالای وزارت ورزش و فدراسیون میزبان است که توانسته با زیرساخت‌ها و بستر مناسب مهر تائید را بگیرد و ثانیا افتخاری برای آن کشور به ویژه برای بازیکنان، داوران و عوامل اجرایی که هم به راحتی تجربه یک تورنمنت بین‌المللی را در خانه به دست می‌آورند و هم از نظر زمان و هزینه‌هایی از جمله ایاب و ذهاب، اسکان، تغذیه و ... بسیار مقرون به صرفه و حائز اهمیت است.

مقدم در خصوص اعزام داوران به رقابت‌های بین المللی اظهار کرد: وقتی قرار است یک داور از هر جای دنیا به مسابقاتی خارج از کشور اعزام شود، طبق روال باید هزینه ایاب و ذهاب توسط خود داور پرداخت و کشور میزبان موظف است به او اسکان، یک وعده غذایی به علاوه حق الزحمه به میزان ۵۰ دلار به ازای هر روز و معمولا بالای ۸ روز نیز حداکثر ۴۰۰ دلار پرداخت نماید که تا قبل از شیوع ویروس کرونا پول بلیط و دستمزد با کمی تلورانس برابری میکرد، اما در حال حاضر مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود و قیمت بلیط خارجی نیز مقرون به صرفه نیست. البته مسابقات حرفه‌ای مقوله‌ای جداگانه هستند و با توجه به این که داوران ایران فعلا در آن‌ها حضور ندارند، به آن‌ها نمی‌پردازیم.

او ادامه داد: موضوع مهم این است که در حال حاضر به جز چند کشور عربی مانند قطر و امارات که توان مالی خوبی دارند و به داوران میزبان دستمزد می‌دهند، در سایر کشور‌ها اگر میزبانی صورت پذیرد معمولا داوران آن کشور به صورت کاملا خودجوش و داوطلب بدون دریافت هیچ گونه دستمزدی و با افتخار نسبت به برگزاری هر چه باشکوه‌تر آن مسابقات می‌شتابند که برگرفته از حس همکاری و وطن پرستی آن‌ها است.

او افزود: اگر کمی به عقب برگردیم و به مسابقات آسیایی ۲۰۱۳ داخل سالن اینچوان کره جنوبی یا مسابقات آسیایی داخل سالن ۲۰۱۷ عشق آباد ترکمنستان و یا حتی مسابقات جهانی ۲۰۱۸ جینان چین نگاهی کنیم و از بازیکنان و داوران حاضر در آن مسابقات سوال شود، خواهند گفت که داوطلبان که اکثرا قشر تحصیل کرده و دانشجو بودند با چه شور و علاقه‌ای و با تمام وجود کمک می‌کردند. به طور مثال از بدو ورود به فرودگاه  تمامی تیم‌های خارجی را تا هتل، سپس تا سالن مسابقات و برعکس همراهی و حتی جهت خرید‌های شخصی در مغازه‌ها و یا تبدیل پول از وقت و استراحت خود زده و خود را وقف مهمانان کرده تا نام کشورشان را سربلند نگه دارند.

وی اضافه کرد: جای بسی تامل دارد که بعضی‌ها می‌گویند چرا در کشور خودمان به آن‌ها دستمزد نداده اند؛ در صورتی که در آخرین میزبانی مسابقات ۲۰۱۸ آسیایی تبریز داوران ایران علاوه بر تغذیه رایگان در یکی از بهترین هتل‌ها اسکان داشتند و در پایان نیز طی مراسمی گواهی حضور در مسابقات که خود رزومه‌ای ارزشمند برای آن‌ها که به هر دلیلی نمی‌توانستند به مسابقات برون مرزی اعزام شوند، دریافت نمودند. آیا کافی نیست؟! آیا اگر مسابقه‌ای در کشورمان برگزار نشود به نفع این ورزش می‌باشد؟! آیا از هزینه‌های جانبی مانند برگزاری مراسم افتتاحیه، اختتامیه، مهمانی‌های برگزار شده در خلال مسابقات، بازدید تیم‌ها از اماکن، ایاب و ذهاب، کادو‌ها، هزینه‌های بالای پخش تلویزیونی و .. اطلاع داریم؟ بنده تجربه ۲ میزبانی رنکینگ اسنوکر و پاکت بیلیارد را در باشگاه شخصی خودم در کرمان داشته ام و کاملا به این موضوع واقف هستم که هزینه‌های میزبانی چقدر زیاد است که بعضی از آن‌ها اصلا به چشم نمی‌آیند. جدای از استرس و زحمات جانبی آن و تیمی که خود را وقف مسابقات کرده اند. راه دوری نرویم لطفا از رؤسای محترم هیئت‌های ۲ استان آذربایجان غربی و گیلان، علیرضا رزمجو و سارنگ بزرگ چنانی که میزبان ۲ مسابقه بزرگ جشنواره بیلیاردی بوده‌اند استعلام بگیرید، قضاوت با خودتان! تا کی میخواهیم به دنبال سنگ اندازی و حاشیه باشیم و در نهایت چه چیزی به جز تفرقه افکنی و دوری از یکدیگر عاید ما می‌شود؟ شک نکنید تا زمانی که سطح توقع و دیدگاهمان را تغییر ندهیم، هرگز به منزل و مقصود نخواهیم رسید و بازتاب اعمال و تفکراتمان تنها به خودمان برمی گردد، لطفا با کمی تامل بیشتر و عاقلانه‌تر برخورد کنیم.

مقدم ضمن اشاره به اهمیت رزومه داوران، روال اعزام در آینده را این چنین مطرح کرد: شعار اصلی کمیته داوران شایسته سالاری است و قطعا داورانی به مسابقات داخلی و برون مرزی اعزام می‌شوند که رزومه مناسبی هم از نظر فنی و هم از نظر فعالیت مستمر داشته باشند، چون هدف ما بالا بردن سطح کیفی و در نهایت بالا بردن پرچم ایران است. مدتی است جلوی اعزام‌های سنتی که داوران به صورت دوره‌ای و نوبتی به مسابقات اعزام می‌شدند گرفته شده است و این روند تا پایان ادامه خواهد داشت. خوشبختانه با توجه به علم بالای داوران ایران و پشتکار آن‌ها برای به روز ماندن و رعایت تمامی استاندارد‌های بین‌المللی جایگاه داوران ایران در سطح بسیار بالایی قرار دارد تا جایی که در تمامی مسابقات آسیایی و اکثر مسابقات جهانی (بسته به بعد مسافت و شرایط میزبانی) از داوران ایران دعوت به عمل آمده است و به لطف خدا در تمامی مسابقات سربلند بوده و رزومه بسیار مناسبی از خود بر جای گذاشته اند. نخستین دوره مسابقات آسیایی اسنوکر زیر ۲۱ سال و بیلیارد انگلیسی به میزبانی ایران در تهران در سال ۲۰۰۶ در زمان مهرعبدالهی ریاست وقت فدراسیون برگزار شد که در آن زمان قبل از شروع مسابقات یک دوره کلاس ارتقاء داوری در تهران به مدرسی کی نژاد، دبیر آن زمان فدراسیون و آزمون کتبی توسط ایشان و آزمون عملی توسط سید محبوب، رئیس کمیته داوران و دبیر کل وقت آسیا برگزار و حدود ۱۷ داور درجه یک موفق به اخذ مدرک سیلور شده و مجوز حضور در آن مسابقات را پیدا کردند و پس از آن با عنایت به ۴ دوره میزبانی مسابقات (جهانی اسنوکر زیر ۲۱ سال در سال ۲۰۰۹، اسنوکر آسیایی زیر۲۱ سال و بیلیارد انگلیسی در سال ۲۰۱۱، اسنوکر تیمی و ۶ توپ انفرادی آسیایی در سال ۲۰۱۵ (هر ۳ در جزیره کیش) و اسنوکر قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۸ در تبریز و برگزاری دوره‌های ارتقا داوری توسط رؤسای کمیته داوران آسیا، سید محبوب و جوزف لو، در حال حاضر ۸۶ داور بین المللی داریم که از نظر آماری و نسبت به جمعیت کشور پس از چین بالاترین تعداد داوران در آسیا را داریم که خود نشان ‌از برنامه ریزی و مدیریت کلان فدراسیون و در راس آن ریاست محترم فدراسیون می‌باشد. در ضمن در آخرین دوره ارتقا، تعدادی از داوران موفق به اخذ مدرک نشدند که با هماهنگی رئیس فدراسیون و رئیس کمیته داوران و مدرس آسیا جوزف لو توسط کمیته داوران امتحان مجدد برگزار و ۶ نفر نمره حد نصاب را کسب و مدارک آن‌ها صادر و ارسال گردید. همچنین مقرر شد آخرین مرحله آزمون از داوران به جای مانده در آن دوره در شرایط مناسب و با اطلاع رسانی صورت پذیرد که در همین جا برای این عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

رئیس کمیته داوران در پایان تصریح کرد: همه می‌دانند داوری شغل نیست بلکه فقط عشق و علاقه است و اگر شخصی با این ذهنیت بخواهد از این طریق کسب درآمد کند، سخت در اشتباه و بهتر است تا دیر نشده مسیر خود را عوض کند و قطعا تا زمانی که این افراد طرز تفکر خود را تغییر ندهند باز هم شاهد توقع و در نتیجه اعتراض‌ها خواهیم بود. به عنوان حسن ختام می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم؛ زمانی که به عنوان نماینده ایران در مجمع سالیانه IBSF که در خلال مسابقات جهانی آنتالیا ترکیه در سال گذشته با هماهنگی اسکندری برای میزبانی مسابقات جهانی سال ۲۰۲۱ کاندید و اعلام آمادگی کردم، تمامی اعضا و شرکت کنندگان از جای خود برخاسته و شروع به کف زدن کردند. آن جا بود که از بازخورد آن‌ها از نتیجه زحمات چندین ساله و میزبانی‌های موفقیت آمیز فدراسیون رونمایی شد. به اعتقاد شما آیا دور از انصاف نیست که باز هم به جای اتحاد و یاری رساندن به برگزاری چنین مسابقاتی خرده بگیریم و به دنبال حواشی بی مورد باشیم؟! در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی عزیزان و زحمتکشان فدراسیون و  تمامی افرادی که جهت پیشبرد این ورزش محبوب قدمی مثبت برداشته اند، امیدوارم مجددا شاهد دوستی‌ها و در کنار هم بودن‌ها باشیم و از داوران عزیز از توجیهی تا بین المللی که قطعا صاحب نظر هستند، خواهشمند است با انتقادات و پیشنهادات خود کمیته داوران را جهت بالا بردن سطح کیفی در تمام زمینه‌ها یاری فرمایند. ان شاءالله در سال جدید علاوه بر بازنگری آئین نامه کمیته داوران برنامه‌های مدونی از سوی کمیته داوران ارائه و جبران عقب ماندگی‌ها به دلیل شرایط موجود خواهد شد.

رنکینگ ثابت اسنوکر کشوری بانوان

قهرمانی نماینده استان قزوین در اسنوکر کشوری بانوان

رنکینگ ثابت مسابقات پاکت بیلیارد ( بانوان)

قهرمانی نماینده استان فارس در پاکت بیلیارد کشوری بانوان

آغاز رقابت ها رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

پایان مسابقات ناین بال خراسان رضوی

حضور هاشم اسکندری در مجمع سالیانه فدراسیون جهانی بیلیارد و اسنوکر

دومین رنکینگ ایت بال بانوان استان ایلام برگزارشد

برترین های پاکت بیلیارد دختران کشور معرفی شدند

آغاز رقابت های پاکت بیلیارد و اسنوکر کشوری دختران

نفرات اعزامی اسنوکر بانوان جهت حضور در رقابت های جهانی مشخص شدند

بخشنامه رنکینگ کشوری پاکت بیلیارد بانوان

بخشنامه رنکینگ کشوری اسنوکر بانوان

آغاز رقابت های انتخابی اسنوکر تیم ملی بانوان

اعزام برترین های اسنوکر بانوان به مسابقات قهرمانی جهان

رنکینگ کشوری ثابت اسنوکر زیر ۲۱ سال بانوان

پایان مسابقات تن بال استان یزد

نفرات برتر اسنوکر زیر۲۱ سال دختران معرفی شدند

اتمام مرحله نیمه هایی رقابت های اسنوکر دختران زیر۲۱ سال

آغاز رقابت های اسنوکر دختران زیر21 سال